lectio_logo2

Velkommen i kantinen:

_mg_9921r

Se Ugens menu.
SkoleKom1
facebook-logo
Festbillet3

pf_logo

Samarbejde med CBS om iværksætteri

cbs1r

Også i år var elever fra Zahles på besøg på CBS for at vise forretningsidéer frem. Alle elever med erhvervsøkonomi har eksperimenteret med iværksætteri som sluttede af med et arrangement på CBS, hvor der blev givet feed-back og stillet spørgsmål til et eventuelt videre arbejde med forretningsidéen.

Der blev præsenteret mange innovative idéer til virksomheder: f.eks. et system til at oplade elbiler på langtur, rejseportal og jobbørs for unge, nye fødevarekoncepter og virksomhedsrådgivning.

cbs2

I processen har eleverne arbejdet med at udvikle idéen og produktet samt forholdt sig til målgrupper, markedsføring, konkurrenter og virksomhedens økonomi. Ud over at give eleverne blod på tanden i forhold at starte egen virksomhed er målet med samarbejdet med CBS at bidrage til Zahles arbejde med at lette overgangen til de videregående uddannelser.

Læs mere…
 

Læs om vores studieretninger efter reformen:

Studieretninger på Zahles 2017-2020

Læs mere…
 

Zahles Musical 2017:

nzg0058 nzg0074
nzg0083 nzg0092
Læs mere…
 

Orienteringsmøde på Zahles om 1.g 2017

blev afholdt tirsdag den 17. januar 2017 kl. 19.30 - 21.30 i Zahlen, Nørre Voldgade 5

Læs mere…
 

Sprogklubben på Zahle

Har du nogensinde tænkt på, hvor mærkeligt dansk lyder? Nej vel, men prøv lige at udtale dette langsomt for dig selv: ‘to meget røgede ørreder‘ eller ‘De badede meget‘ og læg mærke til, hvilke mærkelige lyde, der faktisk kommer ud af din mund.

Sprogklubben er for dig, der er interesseret i sprog og sprogenes spændende og mærkelige univers. Vi mødes ca. en gang om måneden med en sprogforsker fra universitetet, der præsenterer et sprogligt emne og besvarer (næsten) alle sproglige spørgsmål, man kan komme i tanke om, både om dansk og andre sprog. Det er selvfølgelig helt frivilligt at være med i sprogklubben. Hvert arrangement varer ca. 1 time efter skoletid kl. 15.30 – 16.30. Hold øje med lectio for det næste arrangement. Vi ses;)

sprogklub
 

Studieretningsdag

På studieretningsdagen fredag den 28. oktober arbejdede alle klasser på tværs af årgangene om et studieretningstema (science, samfund, klassisk-sproglig, sproglig).

Eleverne fra science2-studieretningen både på B- og A-niveau var på besøg på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på KU. De udførte et forsøg hvor de skulle undersøge bakteriers vækst og hvorledes væksten kunne hæmmes ved brug af forskellige kemikalier fra vores husholdning. 

På billederne nedenfor er Science 2 eleverne på Medicinsk Museion.  Vi fik en personlig rundvisning hvor vi hørte om den medicinsk-historiske udvikling i Danmark.

Zahles Gymnasium er i øvrigt testgymnasium for Biotech Academy. 
Biotech Academy udbyder interaktiv undervisning i form at virtuelle laboratorier, hvor eleverne b.la. får muligheden for at gensplejse. Denne form for undervisning og forsøg benytter vi i forvejen på biologi B og A.  
Som testklasse vil man være en del af udviklingen af laboratorierne og det faglige stof ved Biotech Academy. Vi vil få besøg af den projektansvarlige studerende fra Biotech Academy, som vil gennemgå dele af det teoretiske materiale. Derefter vil eleverne skulle gennemgå den tilknyttede øvelse og komme med kommentarer.

srdag-okt16-sc2-3
srdag-okt16-sc2-2 srdag-okt16-sc2-1


srdag-okt16-d-2

På studieretningsdagen arbejdede D-sporet med emnet flygtninge og politisk kunst. Efter en introduktion til samtidskunst og et oplæg om flygtningesituationen ved tænketanken Europa fremstillede eleverne i grupper på tværs af årgangene modeller over samtidskunstværker. Fællles for værkerne var, at de alle blev fremstillet af et utraditionelt materiale som stof, kaffepinde, sukkerknalder, malertape, post-its, lego osv, og at de emnemæssigt forholdt sig til og kommenterede på den aktuelle flygtningesituation. Dagen blev afsluttet med en fernisering i kantinen, hvor det bedste værk blev kåret og præmieret.

srdag-okt16-d-1
srdag-okt16-d-3

 

 

 

Traumer, PTSD og psykologisk tilpasningsevne

Den 15. november får skolens psykologielever besøg af Anne Agerbo, som er psykolog og en del af ”lån en ekspert” - panelet hos DIIS.
Anne Agerbo arbejder med traumeoverlevere og deres familier samt superviserer og underviser professionelle i traumebehandling. Hun er optaget af, hvordan traumer kommer til udtryk, hvordan traumer overføres igennem generationer og af den sociale støttes betydning for traumeheling, trivsel og tilpasning til livet efter traumehændelsen.

 

På den anden side af skærmen er et menneske

Ved en fællestime onsdag den 28. september 2016 holdt Emma Holten oplæg for skolens elever om emnet Digital mobning og privatliv og inviterede til debat.

Psykologiholdet 2c skriver om Emma Holtens oplæg:

Emma Holten fungerede som en fantastisk rollemodel for elevgruppen, fordi hun har en stærk karakter og bruger sin egen historie til at tale direkte til hver enkelt elev. Hun ser ikke ned på vores generation eller vores daglige vaner, men fremhæver i stedet behovet for reformer i det daglige frem for en revolution. Her snakker hun om små ændringer i vores daglige adfærd på nettet, der skal gøre hele forskellen.

Emma Holten blev i 2011 udsat for hævnporno. Private nøgenbilleder, som hun havde sendt til sin daværende kæreste, blev delt på nettet uden hendes samtykke, og hun blev efterfølgende italesat som billig, og folk skrev til hende, at hun skulle skamme sig. Dette skete i et sådant omfang, så hun til sidst selv begyndte at tro på det. Hun fik social angst og turde ikke bevæge sig ud i det offentlige rum. Emma Holten blev dengang positioneret meget negativt som en, hun ikke selv kunne genkende og ikke havde lyst til at være. Hun oplevede at miste kontrollen med sin identitet og med, hvilken del af hende som skulle fremvises for offentligheden. Før havde Emma Holten en anden social identitet, men efter nøgenbillederne blev denne taget fra hende. Folk dømte hende udelukkende på de billeder, der var lagt ud af hende og ikke på hendes personlighed eller bedrifter.

Læs mere…
 

Studierejser på Zahles 2016:

I uge 38 rejser alle 3g-klasserne på studietur. Se program for de enkelte klasser nedenfor.

Se program for 3a's studietur til Rom.
- med historie og oldtidskundskab

Se program for·3b's studietur til Firenze.:
 Renæssance og europæisk identitet

På studierejsen til Firenze arbejdede vi med både renæssancens kunst, videnskab, arkitektur og litteratur, samt moderne familiemønstre i Italien i dag.

Turen bød også på en vandretur i solskin højt over byen.

studietur-3b-sep16

Se program for 3c's studietur til Rom.
Rom i retrospekt: Monument – tekst – monument

Billedet viser 3c, der er i gang med at tegne Domkirken. Det er en del af forberedelsen til studierejsen.

studietur2016_3c_forberedelse

Se program for·3d's studietur til Athen.

På denne studietur rejser vi til den mytologiske højborg Athen! Myter indgår hele tiden som centrale motiver i kunsten og litteraturen – selv i reklamebranchen! Dette hænger sammen med mytens særlige kendetegn. De er konstante på den måde, at de behandler almenmenneskelige grundvilkår, som er nemme at genkende. Enten fra andre eller fra os selv.

Studierejsen til Athen indebar selvfølgelig et besøg på Akropolis. Her ses 3.d foran Parthenontemplet, der blev bygget til ære for gudinden Athene.

akropolis3dsep16
Læs mere…
 

Samfundsfaglige aktiviteter:

Er der råd til skattelettelser?

Dette spørgsmål stillede Clement Kjersgaard til blandt andet finansminister Claus Hjort Frederiksen (V), finansordfører Rene Christensen (DF), Morten Østergaard (R), Anders Samuelsen (LA), Pia Olsen Dyhr (SF) og Pernille Skipper (EL), i Debatten d. 21. april.

Med blandt publikum var 2.d, som i løbet af programmet blev klogere på partiernes holdninger til spørgsmålet.

2d-skat-apr16
Læs mere…
 

Rest in beats

Onsdag den 11. november havde skolens musikhold besøg af duoen "Rest in Beats", som spillede deres smukke og fortryllende musik.

Der var på forhånd lagt op til tunge hiphop-beats, kombineret med flotte og lyriske tekster. Det var en stor fornøjelse at høre dem og ikke mindst få indblik i livet som rytmisk musiker. Tak for det !

Se mere her: http://restinbeats.dk/

musik-r
Læs mere…